Médiamegjelenések

Az Útkezelő Szervezetről megjelent nyomtatott és videó anyagok.

Újság

Kisalföld - 2019. 11. 25.
Sáráson a hétvégi telkes övezetet 2006-ban átminősítették lakóövezetté, ám ezt a közművek fejlesztése csak részben követte - még hiányzik a terület háromnegyedéről a szennyvízvezeték-hálózat, s maradtak a murvás utak. Az ott élők aszfaltot kérnek, az útkezelő szerint csatornázás előtt ez pénzkidobás lenne. Kedvelt városrész mintegy 600 lakossal: ennyien élnek a falusias nyugalmat kínáló, Győr központjához közeli Sáráson. Évtizedekkel ezelőtt még csak hétvégi telkes házak voltak itt, mára folyamatosan költöznek ki kisgyermekes családok. A "külváros" szépséghibája azonban, hogy már csak ez az egyetlen olyan lakóövezet, amelynek nagy részén nem épült ki a csatornarendszer, s jó néhány utcában aszfaltos út sincs. Tavaly közmeghallgatáson is kérték a sárásiak, hogy nyolc év után a második ütemmel folytassák a szennyvízcsatorna kiépítését. Ehhez megfelelő támogatottságot kért tőlük a városvezetés, mert az első ütemnél voltak (főként hétvégi házasok), akik tiltakoztak, hogy több százezres közműfejlesztési hozzájárulást kell fizetniük. A sárási háztulajdonos, Mészáros Ferenc szerint elképesztő az itteni utak állapota: "Addig nem lesz itt aszfalt, amíg a közműveket nem tették le - legalábbis évek óta ezt mondogatják az itt élőknek az illetékesek" - mutatja is az út katasztrofális állapotban lévő Íris és Hortenzia utcákat. "Az utat ettől függetlenül rendbe lehetne tenni. Az nem állapot, hogy évente leborítanak itt 3-4 teherautónyi követ, majd azt egy gép - szárazon - belenyomja a gödrökbe. Az eső meg aztán az első adandó alkalommal kiszedi onnan. Közben viszont a feltöltések miatt annyira megemelkedett már az »Út«, hogy befolyik minden eső, lé onnan az udvaromba, meg a házam alá. Emiatt kisebb »földgátat« kellett építenem. Legutóbb a közelben egy nyolcvan év feletti néni esett egy hatalmas, vízzel megtelt gödörbe." Béres Gábor így summázta a helyzetet: "Télen a vízzel és sárral megtelt gödrökkel, nyáron a mindent belepő porral küszködünk." Népszerű környék, de az aszfalt?! Úgy tudják, a hétvégiház-tulajdonosok mellett már több mint százan élnek Sáráson életvitelszerűen, folyamatosan épülnek a házak. "Ha egy idős hétvégiháztulajdonos meghal, eladják a telket, s családi ház épül a helyén: az úthelyzettel valamit kezdeni kell. Annál is inkább, mert a babakocsit toló édesanyák is megszenvedik a méretes, vízzel teli gödröket." A lakosság türelme elfogyott Bárány István, a városrész önkormányzat képviselője múlt héten közgyűlési kérdést tett fel írásban a sárási lakóutcák útburkolat- javítása kapcsán. "Győr-Sárás városrész övezeteiben sűrűn kátyúsak, közlekedésre alkalmatlanok az útfelületek, melyeket járda hiányában gyalogos- és babakocsis közlekedésre is használnak. Lakossági és képviselői jelzésekre az útkezelő szervezet mindig válaszolt és ígért, de ez idáig semmit sem csinált. Mostanra a lakosság türelme elfogyott." Emiatt intézkedést kért. "Sárás városrész 2006-ig hétvégi telkes, gyümölcsös, kiskerti övezeti besorolású volt - ehhez a funkcióhoz kapcsolódó infrastruktúrákkal, útkeresztmetszetekkel. Nem volt teljeskörűen kiépített közműhálózat, útburkolat, közvilágítás sem. 2006-ban ezt a hétvégi telkes övezetet átminősítették lakóövezetté, azaz a telkeknek megfelelő méretű házak lakhatás céljából kialakíthatóak lettek, azonban az átminősítést a közművezetékek fejlesztése csak részben követte - jelenleg még mindig hiányzik a terület háromnegyedéből a szennyvízvezeték-hálózat és maradtak a murvás utak. Amíg nincsen közműhálózat az utcák alatt, addig tartós útjavítás nem végezhető, mert pénzkidobás lenne a 13 éve fennálló okok miatt. Költségvetésünk azt teszi lehetővé, hogy a városban lévő murvás utakat évente egyszer javíthassuk, ebbe nemcsak Sárás, hanem a peremkerületi murvás úthálózatok is beletartoznak" - mondta Máthé-Tóth Péter, a városi útkezelő szervezet műszaki vezetője, sajtószóvivője. Eggyé vált a közösség? A murvás utakon - a megnövekedett forgalom miatt- nem lehet tartós megoldást alkalmazni. A más murvás utakon is bevált, költségében kezelhető mértékű, bitumenes felületi bevonás alkalmazásasem jó megoldás, haaz utcák szennyvízhálózat kiépítése előtt állnak. Minél előbb megtörténik lakossági egyetértéssel a szennyvízvezeték-hálózat további ütemeinek fejlesztése,annál előbb lehet szilárdburkolatú útja a városrésznek. Vélhetően ez a közeljövőben várható, mert a választott önkormányzati képviselő 2019. október 2-án az alábbi bejegyzést tette közzé közösségi oldalán: "Sárás közössége a szennyvízcsatorna-építésre eggyé vált! Nyitva az út a fejlődésre!..." "Levelében Bárány képviselő úr tévesen fogalmazta meg, hogy intézményünk ígért, de semmit nem csinált Sáráson. Mindenmegkeresés során írásban fogalmaztuk meg, hogy évente egyszer tudunk utat javítani a murvás utak esetében, ha a költségvetésünk lehetővé teszi. Álláspontunk továbbra sem változott az útjavítás terén" -jelezte a szóvivő. Tavaly az alábbi, nagyobb (önkormányzati) felújításokat végezte az útkezelő: Bécsi kapu tér felújításának befejező üteme (állami támogatással), Ifjúság körúti burkolatfelújítás, IL ütem (állami támogatással), Szabolcska utca felújítása (Körkemence utca és Sport utca között), Levendula utca felújítása, L ütem, Bem tér nyugati oldali út és járda felújítása, Pinkóca utca felújítása, Szigethy A. út felújítása, kezdő szakasz(Kodály Z. u. és Bartók B. út között - ez 2019-ben fejeződött be), Győzelem u.-Horgas u. csomópont korszerűsítése, Bárka u.-Irinyi u. gyalogátkelőhelynél jelzőlámpa építése, Bagoly u. felújítása; Nagyhegy u. felújítás, IL ütem, Orgona utca felújítása, Török Ignác utca felújítása. Idén ez kiegészül t többek közt a Mécs László utcának a 821-es főút és a Kovács Margit utca közötti, több mint 400 méteres szakaszával, illetve az Újkapu utca Móricz Zsigmond rakpart és Rákóczi Ferenc utca közötti, mintegy 200 méteres szakaszával.