Médiamegjelenések 2017-ben

Az Útkezelő Szervezetről megjelent nyomtatott és videó anyagok.

Újság

K2 - 2017.10.19.

A II. parkolónapot a Móricz Zsigmond rakparton rendezték pár napja Győrben. Az alapötlet Los Angelesből indult. A rendezvény célja, hogy megmutassa: mi mindent lehet tenni a parkolókban, ha ott épp nem autók várakoznak. A bringázást népszerűsítő II. Győri Parkoló Napról Tömböly Tamás szervezővel, a Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezetének vezetőjével beszélgettünk. Volt mit, tanulságok akadnak.

 
"Jó ötlet, támogatom a sportprogramokat. Rossz döntés volt ugyanakkor a parkolósávot helyszínnek választani a forgalmas, belvárosi Móricz Zsigmond rakparton." - kommentálta az eseményt aggódó szülőként olvasónk. Zoltán így folytatta: "Miért nem az üresen tátongó Dunakapu téren vagy az Aranyparton játszottak a gyerekek? Dudaszó, pattogó labda, hirtelen fékező járművek jellemezték a győri rendezvényt. Itt legfeljebb sakkversenyt tudnék elképzelni." "Valóban, jobban is alakulhatott volna a II. Győri Parkoló Nap. Az eredeti koncepciónk más volt. Több mint fél éve szerveztük a rendezvényt, amikor kezdés előtt pár héttel borult a program. Mi azt szerettük volna, hogy zárják le a Kossuth hidat és a rakparti utat szeptember utolsó hétvégéjére. Olyan gyorsan fejlődő városban, mint a kisalföldi megyeszékhely, évente egy hétvégét szánni kell arra, hogy megmutassuk az egyedüli egészséges és környezetbarát közlekedési módot, a bringázást. Ha birtokba vehettük volna a Kossuth hidat és a rakpartot, a Jedlik és a Széchenyi híd irányába hétvégén könnyen lehetett volna kerülni Révfaluból. - kezdte Tömböly Tamás.- A Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezete vezetőjének szavait alátámasztja nyár eleji írásunk (Gyorsabb és olcsóbb bringázni, mint a dugóban állni Győrben, Kisalföld, 2017. 06. 10.). Tesztünk az előző tanév utolsó hetében a Bácsai úton lévő győri Audi Hungaria-iskolától indult hétköznap reggel 7.45-kor. Dr. Horváth Balázs, a Széchenyi- egyetem építész-, építő- és közlekedésmérnöki karának dékánja bringával, Cséfalvay Attila, a Kisalföld újságírója autóval, Béres Márton fotós kollégánk szintén kocsival indult a Bácsai útról a belvárosi szerkesztőségünkbe. A cikk szerzője gyalog tette meg a körülbelül 3 km-es távot. Az osztrák fővárosban tavasztól ősz közepéig rendszeresen átadják a közlekedési csomópontokat a bringásoknak egy-egy hétvégi napra. Ilyenkor főterekre visz az örömbringázás, ahol a kerékpárosok ingyen igénybe vehetnek különleges foteleket, napozóágyakat A cél: minél többen üljenek bringára hétköznap és tegyenek az élhető városért. Nem véletlenül választottuk a rajt és cél helyszínét. A győri torlódások gócpontja az egyetem-Jedlik híd- Radnóti utca- Erkel utca vonalon van. A Széchenyi hídon is lépésben halad a kocsisor, araszolva folytatja útját a Fehérvári és a Szent István úton csúcsidőben. Az eredmény beszédes: a dékán 13 perc alatt elsőként érkezett a Kisalföldhöz. "Lassan az összes győri városrészben A-ból B pontba két keréken tekerve lehet hatékonyan eljutni. Ezt az alternatívát olyan figyelemfelhívó akciókkal érdemes tudatosítani, mint a Győri Parkoló Nap. A dugók, torlódások nemcsak Győrben, hanem az összes hazai nagyvárosban komoly kihívás elé állítják a szakembereket. Nem szabad homokba dugni a fejünket, Ennél észszerűbben kell foglalkozni a helyzettel" – folytatta Tömböly Tamás.

Minden győri autós tisztában van vele, hogy miközben a város összes főútján lépésben halad a forgalom a reggeli és délutáni csúcs idején. Iskolaidőben hétfőtől péntekig mind hosszabbak a torlódások, a kocsikban veszteglők várják a megoldást, illiközben fájóan kevés család pattan bringára. Az nagy szó lenne, ha elérnénk, hogy legalább ne emelkedjen a győri közlekedésben részt vevő autók száma. Jelenleg vesztésre állunk ebben a meccsben. Tömböly Tamás és csapata a nehézségek ellenére igazi sportemberhez méltóan kezelte a Il. Győri Parkoló Napot és kihozta a maximumot a megmaradt lehetőségekből. ,,Az időjárás sem állt mellénk, a szakadó eső miatt lemondtuk az Intim Torna Illegál és a Mystery Gang Dunakapu térre

tervezett fellépését. Nem jött össze a Győri filharmonikusok mélygarázsba tervezett egyedi koncertje sem. A csalódásokra gyógyírt jelentett azoknak a kisiskolásoknak a mosolya, akik életükben először hajózhattak a Mosoni-Dunán. A Győri Nemzeti Színház művészei verseket szavaltak nekik. A gyerekek több sportágban önfeledten játszva tehették próbára magukat. Nem igaz, hogy szaladgáltak volna a rakparti úton. A kapukat, palánkokat védőkorláttal választottuk el az úttól. A Lukács-iskola 60 diákja önkéntesként vigyázott a kicsik épségére. Ha kipattant a labda, a középiskolások mentek a játékszerért A legkomolyabb sérülést egy raklap szálkája okozta, ami egy diák ujjába állt bele. Jó volt látni, hogy az autósok nagy többsége türelemmel közelitette meg az eseményt. Erre a hozzáállásra lehet építeni" - hallottuk. A II. Győri Parkoló Nap látványos bringásattrakciója volt a kalapos felvonulás. Ennek során a résztvevők 50 ezer forintot jótékony leadtak a Győri Gyermekmentő Alapítvány javára Malasits Zsolt győri festőművész összeilleszthető, óriási méretű képet készített a rendezvényen. Az alkotás szintén jótékony célt fog szolgálni. A győri kerékpárutak mennyit tesznek hozzá jelenleg az életterünkhöz?- kérdeztük. "Vannak jó kezdeményezések, de van mit tenni a jövőben. Elsődleges volna azoknak az úthibáknak a javítása, amelyek baleseteket okozhatnak. Koncepciós hibának érzem, hogy a Belvároson át sem az l-es főúton, sem a Szent István úttal párhuzamos utakon (Árpád út, Bajcsy-Zsilinszky út) nem lehet biztonságosan bringázni. Távol áll a megoldástól, hogy a kerékpárosok haladjanak a Szent István út járdáján. A gyalogosokat nem szabad veszélynek kitenni. Az Árpád és a Bajcsy-Zsilinszky úton viszont nem életbiztosítás tekerni, itt bármikor »megtolhatja « egy autós a bringást. Jó hír, hogy a Tihanyi Árpád út egyik oldalán most újítják az útburkolatot. A kórház felöli oldalon eddig nem valósult meg, hogy a Petz területén, a kerítésen belül alakítsanak ki új bringásnyomvonalat. Így a kerékpárosok nem ütköznének a járdán a járókelőkkel, a buszmegállókban várakozókkal. Tőlünk alig pár száz kilométerre, a Duna menti bringaút több vízerőmű területén áthalad. Ausztriában ez természetes" – búcsúzott Tömböly Tamás.